
Følgende arrangementer er oplæg til guidede ture rundt i Firenze, som
kan planlægges med tidspunkter og dage, så det passer ind i jeres
ferieplaner. På denne måde er guidningen individuelt planlagt for jer
helt i spænd med eget tempo og interesse. Der findes mange andre
interessante seværdigheder, som kan inkluderes i en guidet tur -
nedenstående er blot eksempler.

Kontakt jeres lokale rejsebureau eller incomingbureau for nærmere planlægning eller henvend jer direkte på info@firenzeguide.dk
Byrundtur

En byvandring begynder med en kort historisk gennemgang – fra Romere
over Guelfer contra Ghibelliner til Medici-familien og til Firenze idag
– så der er lidt baggrundsviden for at begive sig ud i Firenzes
middelalder-centrum.
Netop middelalderen er den dominerende
arkitektoniske periode – naturligvis suppleret af renaissancen – når vi
skal se den mægtige guelfiske Domkirke med Brunelleschis kuppel og
Dåbskapellet, der er berømt for sine gyldne ”Paradisporte”. Fra
Domkirken går vi videre til Dantes hus og herfra til Rådhuspladsen
Piazza della Signoria, der udover Palazzo Vecchio byder på en af de
mest interessante skulpturelle udsmykninger. Herfra under
Uffizi-galleriet ned til Arno-floden med den pudsige ”guldsmedebro”
Ponte Vecchio. Turen går forbi Mercato Nuovo med Metalsvinet og ned til
Piazza della Repubblica, hvor det gamle marked oprindeligt lå.
Turen tager ca 3 timer afhængig af programmets længde – naturligvis med mulighed for at indlægge kaffe-pause.
Uffizi-galleriet

Uffizi’erne er egentlig bygget til Storhertugdømmet Toscanas
administration i det 16. århundrede, men snart blev den øverste etage
indrettet til kunstsamling for Medici-familiens allerkæreste genstande
og idag står galleriet som et af de vigtigste i verden.
Her
finder vi Cimabue, Giotto, Duccio, Piero della Francesca, Lippi,
Botticelli, Leonardo da Vinci og Michelangelo for blot at nævne et par
af de store mestre. Ophængningen er nogenlunde kronologisk og på en
to-timers rundvisning udvælges ca. 10-12 malerier, som vi går mere i
dybden med for på denne måde at få en vejledende linie op gennem
kunsthistorien – med andre ord: en spadseretur fra den sene byzantinske
kunst til renaissancens højdepunkt, der viser, at kunsthistorien
absolut ikke er kedsommelig og støvet, men tværtimod ganske
underholdende og morsom.
Mod gode ord og betaling er det muligt at få specialåbnet Vasari-korridoren – den mange-hundrede meter lange gang, som løber fra Uffizierne langs med Arno-floden, ovenpå Ponte Vecchio, gennem flere huse frem til Pittipaladset. Gangen er bygget i forbindelse med opførslen af selve kontorerne, så storhertugen kunne bevæge sig frit og helt privat mellem hertugpaladset Pitti og Gli Uffizi uden at stikke næsen udenfor. Korridoren rummer idag forskellige malerier bla en del af Uffiziernes selvportrætsamling, som vi går i dybden med, medens vi bogstavlig talt bevæger hos i Mediciernes fodspor gennem gangen, som altså kun åbnes på speciel foranledning og kun med autoriseret guide.
Adgangsbillet (statsejet museum) og forudbestilling (nødvendig for at undgå den alenlange kø foran museet) skal påberegnes.
San Lorenzo-komplekset og Accademia-museet

S. Lorenzo kirke og kloster er bygget af Brunelleschi og betegnes som
indbegrebet af renaissance-stil – ganske i harmoni med Medici-familiens
ånd, når det nu drejer sig om denne families egen kirke. Ikke blot er
byggeriet bekostet af Cosimo d. Ældre, vi finder også her hovedparten
af Mediciernes gravmæler – dog er også andre betydningsfulde personer
stet til hvile i S. Lorenzo, fks. Niels Steensen i en fornem romersk
sakrofag. I det Ny Sakresti lader vi os indfange af den modne
Michelangelos foruroligende skulpturer af Dag-Nat samt Daggry-Skumring
og kan herfra fortsætte til Accedemia-museet, hvor den originale
David-statue befinder sig sammen med netop Michelangelos Ufuldendte
Slaver beregnet til Pave Julius IIs gravmæle.
Adgangsbillet til
kirken, adgang til Medici-kapellerne (statsejet), adgang til Accademia
(statsejet), og forudbestilling til Accademia (nødvendig for at undgå
kø) skal påberegnes.
Santa Maria Novella-kirken og Brancacci-kapellet

En af Firenzes allerdejligste kirker er Santa Maria Novella, hvor vi vil
fordybe os i den lokalgotiske arkitektur opført af to dominikaner-munke
i 1272. Vi lader os imponere af Masaccios treenighed og Giottos
krucifiks, medens vi nærmer os Ghirlandaios fresker i koret, der nok
fremstiller episoder fra Mariæ liv og Johannes Døberens gerninger, men
egentlig viser dagligliv i kunsterens egen samtid – nemlig
renaissancen. Efter besøget i kirken kan vi lægge vejen omkring S. M.
Novellas ”parfumerie” – det oprindelige apotek – hvor der stadig
fremstilles rosenvand, sæbe o.lign efter de hundredeårige gamle
recepter.
På den anden side af Arno-floden når vi Carmine-kirken,
hvor Masaccio og Masolino i begyndelsen af det 15. århundrede
udsmykkede Brancacci-kapellet – en milepæl i kunsthistorien med
enestående fresco-dekoration.
Der fremstilles fornemt
(kunst)håndværk i Firenze og typisk er det på sydsiden af Arnofloden,
man finder små arbejdende værksteder. Vi stikker næsen indenfor hos den
berømte sølvsmedefamilie Lisi for at se, hvorledes man kunstfærdigt
frembringer fugle, dyr, blade og andre sølvgenstande.
På vej mod
Ponte Vecchio når vi Pitti paladset – Firenzes største bygning, hvor
det andet Medici-dynasti og senere Habsburgerne residerede. Man kan
bla. besøge Palatina-galleriet, der oprindeligt var Mediciernes
repræsentationslokaler med værker af Tizian, Raffael, Rubens med flere.
Det er muligt at bese sommerresidensen, hvor Sølvtøjsmuseet idag er
indrettet eller man kan begive sig ind i Boboliparken –
renaissance-haven, der hurtigt skulle danne skole i hele Europa –
anlagt op ad bakken med en nydelig udsigt over byen.
Indgang i
S. M. Novella-kirken og Brancacci-kapellet skal påberegnes, evt også
Palatina-galleriet (statsejet) og Boboli-parken (statsejet).
Santa Croce-kirken og Bargello-museet

Santa Croce-kirken er franciskaner-pendanten til den dominikanske Santa Maria
Novella. På dette sted, udenfor Firenzes oprindelige bymure, holdt den
Hellige Frans af Assisi til, da han besøgte Firenze i begyndelsen af
det 13. århundrede; så her grundlægges byens betydningsfulde
gråbrødre-kirke.
Mange af Toscanas berømte mænd har gravmæler i denne kirke; bla. Michelangelo, Galilei og Machiavelli.
I
forbindelse med klostret ligger Brunelleschis Pazzi-kapel; endnu en
renaissance-perle og i reflektoriet ser vi Cimabues krocifiks, der
desværre blev slemt tilredt ved Arnoflodens oversvømmelse i 1966.
Kursen
sættes nu mod Bargello – en middelalder-bygning med omskiftelig
bestemmelse; oprindeligt sæde for republikkens priorer, senere domhus
og fængsel, i det 19. århundrede bragt tilbage i middelalderstil og
indrettet som nationalmuseum med adskillige forskellige samlinger.
Vi
koncentrerer os om bygningen, historien og skulpturerne med fx
Donatellos tidligste mesterværker; to gange David samt S. Jørgen og
selvfølgelig den allestedsnærværende Michelangelo repræsenteret med bla Bacchus, en af mesterens allertidligste statuer.
Adgangs billet til Santa Croce-komplekset og Bargello museet (statsejet) skal påberegnes.