http://www.firenzeguide.dk
 
Følgende arrangementer er oplæg til guidede ture rundt i Firenze, som kan planlægges med tidspunkter og dage, så det passer ind i jeres ferieplaner. På denne måde er guidningen individuelt planlagt for jer helt i spænd med eget tempo og interesse. Der findes mange andre interessante seværdigheder, som kan inkluderes i en guidet tur - nedenstående er blot eksempler.
Kontakt jeres lokale rejsebureau eller incomingbureau for nærmere planlægning eller henvend jer direkte på info@firenzeguide.dk
Byrundtur
En byvandring begynder med en kort historisk gennemgang – fra Romere over Guelfer contra Ghibelliner til Medici-familien og til Firenze idag – så der er lidt baggrundsviden for at begive sig ud i Firenzes middelalder-centrum.

Netop middelalderen er den dominerende arkitektoniske periode – naturligvis suppleret af renaissancen – når vi skal se den mægtige guelfiske Domkirke med Brunelleschis kuppel og Dåbskapellet, der er berømt for sine gyldne ”Paradisporte”. Fra Domkirken går vi videre til Dantes hus og herfra til Rådhuspladsen Piazza della Signoria, der udover Palazzo Vecchio byder på en af de mest interessante skulpturelle udsmykninger. Herfra under Uffizi-galleriet ned til Arno-floden med den pudsige ”guldsmedebro” Ponte Vecchio. Turen går forbi Mercato Nuovo med Metalsvinet og ned til Piazza della Repubblica, hvor det gamle marked oprindeligt lå.

Turen tager ca 3 timer afhængig af programmets længde – naturligvis med mulighed for at indlægge kaffe-pause.
Uffizi-galleriet
Uffizi’erne er egentlig bygget til Storhertugdømmet Toscanas administration i det 16. århundrede, men snart blev den øverste etage indrettet til kunstsamling for Medici-familiens allerkæreste genstande og idag står galleriet som et af de vigtigste i verden.

Her finder vi Cimabue, Giotto, Duccio, Piero della Francesca, Lippi, Botticelli, Leonardo da Vinci og Michelangelo for blot at nævne et par af de store mestre. Ophængningen er nogenlunde kronologisk og på en to-timers rundvisning udvælges ca. 10-12 malerier, som vi går mere i dybden med for på denne måde at få en vejledende linie op gennem kunsthistorien – med andre ord: en spadseretur fra den sene byzantinske kunst til renaissancens højdepunkt, der viser, at kunsthistorien absolut ikke er kedsommelig og støvet, men tværtimod ganske underholdende og morsom.

Mod gode ord og betaling er det muligt at få specialåbnet Vasari-korridoren – den mange-hundrede meter lange gang, som løber fra Uffizierne langs med Arno-floden, ovenpå Ponte Vecchio, gennem flere huse frem til Pittipaladset. Gangen er bygget i forbindelse med opførslen af selve kontorerne, så storhertugen kunne bevæge sig frit og helt privat mellem hertugpaladset Pitti og Gli Uffizi uden at stikke næsen udenfor. Korridoren rummer idag forskellige malerier bla en del af Uffiziernes selvportrætsamling, som vi går i dybden med, medens vi bogstavlig talt bevæger hos i Mediciernes fodspor gennem gangen, som altså kun åbnes på speciel foranledning og kun med autoriseret guide.

Adgangsbillet (statsejet museum) og forudbestilling (nødvendig for at undgå den alenlange kø foran museet) skal påberegnes.
San Lorenzo-komplekset og Accademia-museet
S. Lorenzo kirke og kloster er bygget af Brunelleschi og betegnes som indbegrebet af renaissance-stil – ganske i harmoni med Medici-familiens ånd, når det nu drejer sig om denne families egen kirke. Ikke blot er byggeriet bekostet af Cosimo d. Ældre, vi finder også her hovedparten af Mediciernes gravmæler – dog er også andre betydningsfulde personer stet til hvile i S. Lorenzo, fks. Niels Steensen i en fornem romersk sakrofag. I det Ny Sakresti lader vi os indfange af den modne Michelangelos foruroligende skulpturer af Dag-Nat samt Daggry-Skumring og kan herfra fortsætte til Accedemia-museet, hvor den originale David-statue befinder sig sammen med netop Michelangelos Ufuldendte Slaver beregnet til Pave Julius IIs gravmæle.

Adgangsbillet til kirken, adgang til Medici-kapellerne (statsejet), adgang til Accademia (statsejet), og forudbestilling til Accademia (nødvendig for at undgå kø) skal påberegnes.
Santa Maria Novella-kirken og Brancacci-kapellet
En af Firenzes allerdejligste kirker er Santa Maria Novella, hvor vi vil fordybe os i den lokalgotiske arkitektur opført af to dominikaner-munke i 1272. Vi lader os imponere af Masaccios treenighed og Giottos krucifiks, medens vi nærmer os Ghirlandaios fresker i koret, der nok fremstiller episoder fra Mariæ liv og Johannes Døberens gerninger, men egentlig viser dagligliv i kunsterens egen samtid – nemlig renaissancen. Efter besøget i kirken kan vi lægge vejen omkring S. M. Novellas ”parfumerie” – det oprindelige apotek – hvor der stadig fremstilles rosenvand, sæbe o.lign efter de hundredeårige gamle recepter.

På den anden side af Arno-floden når vi Carmine-kirken, hvor Masaccio og Masolino i begyndelsen af det 15. århundrede udsmykkede Brancacci-kapellet – en milepæl i kunsthistorien med enestående fresco-dekoration.

Der fremstilles fornemt (kunst)håndværk i Firenze og typisk er det på sydsiden af Arnofloden, man finder små arbejdende værksteder. Vi stikker næsen indenfor hos den berømte sølvsmedefamilie Lisi for at se, hvorledes man kunstfærdigt frembringer fugle, dyr, blade og andre sølvgenstande.

På vej mod Ponte Vecchio når vi Pitti paladset – Firenzes største bygning, hvor det andet Medici-dynasti og senere Habsburgerne residerede. Man kan bla. besøge Palatina-galleriet, der oprindeligt var Mediciernes repræsentationslokaler med værker af Tizian, Raffael, Rubens med flere. Det er muligt at bese sommerresidensen, hvor Sølvtøjsmuseet idag er indrettet eller man kan begive sig ind i Boboliparken – renaissance-haven, der hurtigt skulle danne skole i hele Europa – anlagt op ad bakken med en nydelig udsigt over byen.

Indgang i S. M. Novella-kirken og Brancacci-kapellet skal påberegnes, evt også Palatina-galleriet (statsejet) og Boboli-parken (statsejet).
Santa Croce-kirken og Bargello-museet
Santa Croce-kirken er franciskaner-pendanten til den dominikanske Santa Maria Novella. På dette sted, udenfor Firenzes oprindelige bymure, holdt den Hellige Frans af Assisi til, da han besøgte Firenze i begyndelsen af det 13. århundrede; så her grundlægges byens betydningsfulde gråbrødre-kirke.

Mange af Toscanas berømte mænd har gravmæler i denne kirke; bla. Michelangelo, Galilei og Machiavelli.

I forbindelse med klostret ligger Brunelleschis Pazzi-kapel; endnu en renaissance-perle og i reflektoriet ser vi Cimabues krocifiks, der desværre blev slemt tilredt ved Arnoflodens oversvømmelse i 1966.

Kursen sættes nu mod Bargello – en middelalder-bygning med omskiftelig bestemmelse; oprindeligt sæde for republikkens priorer, senere domhus og fængsel, i det 19. århundrede bragt tilbage i middelalderstil og indrettet som nationalmuseum med adskillige forskellige samlinger.

Vi koncentrerer os om bygningen, historien og skulpturerne med fx Donatellos tidligste mesterværker; to gange David samt S. Jørgen og selvfølgelig den allestedsnærværende Michelangelo repræsenteret med bla Bacchus, en af mesterens allertidligste statuer.

Adgangs billet til Santa Croce-komplekset og Bargello museet (statsejet) skal påberegnes.
 
Firenzeguide.dk / Tel: +39 055 754 958 / Mobil: +39 33 8975 6293 / E-mail: info@firenzeguide.dk
Lav din egen hjemmeside med mono.net